Den Kulturelle Skolesekken

”KUNSTPROSJEKT FOR små DANSERE”

”Kunstprosjekt for små dansere” er et prosjekt hvor elever i 3.klasse får lage en forestilling sammen med kunstnerisk leder og koreograf Maria Ferguson Rønningen.

Barna skal få forske innen improvisasjon og kreativt arbeid. Det blir brukt arbeidsmetoder som også profesjonelle dansere og koreografer bruker for å lage forestillinger. Koreografen vil her gi barna verktøy og veiledning, men det er barnas egen kropp, bevegelser og fantasi som vil være grunnlag for forestillingen.

Gjennomføring:

Begge møtene foregår i et klasserom. Skolene avtaler med Maria på det første møtet hvordan dette skal rigges til dag 2. Lærere bør være tilstede (det avgjør Maria når hun er der)

Hver skole/gruppe er på maks 15 elever.

Det er fint om elevene på dag to har på seg gymtøy/ledige klær. Drikkeflaske er lurt å ha med. Pauser avtales med Maria.

Første gang de møtes, 1 skoletime (45min), får elevene en introduksjon i de metodene som Maria skal jobbe med, Elevene kommer til å få noen oppgaver/hjemmelekser som de må forberede til det neste møtet.

I det andre møtet, 3 skoletimer (3x45 minutter) så skal tankene settes sammen med bevegelse og bygge setninger sammen til en forestilling.

Tilslutt inviterer vi resten av klassen/trinnet til en visning av "HVA OM?" "Kunstprosjekt for små dansere"

Beskrivelse av prosjekt/kunstnerisk målsetting:

Kan barn være kunstformidlere? Hva skjer når barn jobber ut i fra de samme metoder som profesjonelle utøvere?

 

Den samtidige dansekunsten har som premisser de menneskene og det rommet som til enhver tid utøver den. Koreografisk tekning utdyper forståelsen for bevegelse og utvider begrepene til å se bortenfor prestasjon og motoriske ferdigheter, og relaterer seg i mye større grad til kroppslig erfaring og refleksjon. Det er den koreografiske tekningen som driver dansekunsten videre til nye uttrykk og til nytt publikum.

”Kunstprosjekt for små dansere” gir mulighet til å prøve og feile, lytte til seg selv, delta med den man ER. Der barnet selv setter premissene for sitt kunstneriske uttrykk i samarbeid med profesjonelle veiledere og i dialog med sitt publikum.

”Kunstprosjekt for små dansere" forvalter et sterkt kunstnerisk verdisyn som både er verdsetter barnet og kunsten.

Av erfaring har vi sett at denne typen arbeid gir barn i ung alder økt selvtillit, kjennskap til kroppen og ikke minst en introduksjon til kunst ved å selv være en del av øyeblikkets kunst i dansens språk.

Kunstprosjekt for små dansere ble gjennomført på skoler gjennom den kulturelle skolesekken for første gang i januar og februar 2017.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.